Kérdés: Apósom a Wangiri csalás áldozata lett. Volt egy nem fogadott hívása, külföldi előhívó számról, amit óvatlanul visszahívott. Jelenleg 120.000+ Ft a számla összege, de a végszámla még nem készült el, az várhatóan magasabb lesz ennél. Természetesen nem szeretnénk magunkat kihúzni a felelősség alól. Ugyanakkor több okból sem érezzük úgy, hogy a teljes anyagi felelősség kizárólag az apósomat terhelné. A hívásokat nem ő indította. A ráterhelt hívásokat nem is indíthatta egyetlen személy. (Az első hívás 11:23-kor indult és 2 órán keresztül tartott, a második 11:24-kor indult és szintén 2 órán át tartott, tehát időgép nélkül ezt az előfizető nem tudja kivitelezni.) Az Elektronikus Hírközlési Törvény, a magas forgalmi korlátozást maximum 25.400 Ft-ban határozza meg. A Telenor elmulasztotta ezt életbe léptetni. A mi álláspontunk, hogy legfeljebb ezt a 25.000 Ft-os összeget kívánjuk megfizetni. Van esélyünk ilyen megállapodást kötni?

Válasz: Tisztelt Kérdező! Az Elektronikus Hírközlési Törvény, a magas forgalmi korlátozást előíró szakasza sajnos nem az ilyen esetekre vonatkozik. Az csak az első 6 hónapban korlátozza a forgalom növekedését, így ha apósának már régi száma van, akkor sajnos nem. A Wangiri csalás pont arról szól, hogy egy külföldi számról megcsörgetnek egy magyar mobil számot, és azt várják a csalók, hogy a gyanútlan ügyfél visszahívja a külföldi számot. A csalók a nemzetközi, akár emelt díjas hívások után gyűjtik be a pénzt. Részletfizetési megállapodást biztosan tudnak kötni a szolgáltatóval, a külföldi számok hívásának lehetőségét is le tudják tiltatni. Felelősség szempontjából a szolgáltató, amint értesül erről a csalásról letiltja ezeknek a számoknak a visszahívhatóságát. Ha ez megtörtént, akkor kevés esélyt látok a megegyezésre.