Kérdés: Kedves Fórumtagok, a következő kérdésekkel kapcsolatban lenne szükségem az álláspontotokra
A munkám a reptéren van, amit nagyon szeretek, de folyamatos negatív bánásmódba ütközöm és szeretném tudni, mik a lehetőségeim. Egy földi kiszolgáló cégnél dolgozom. Ezek a cégek (4 van Budapesten) éves vagy hosszabb szerződést kötnek a jelenlévő légitársaságokkal. A légitársaságok fizetik alapvetően, hogy elég ember legyen alkalmazva, de úgy veszem észre, hogy ez az első pont ahol nagyon megvágnak minket. A hr-bérszámfejtés osztállyal havi szinten folyamatosan levelezek, mert 20-30.000 Ft-tal kevesebbet utalnak.
1. Megtehetik-e hogy minimálbéren alkalmaznak minket, míg a légitársaság rendesen fizet a munkánkért?
2. Elméletileg ( bár erről nincsen tájékoztatás a szerződésben ) szabadság/tréning/táppénz alatt egységesen még alacsonyabb az órabér
bár minden hétköznap irodai munkaidőben bent van a hr-bérszámfejtés osztályon kolléga, rendszeresen előfordul, hogy 1 hétig ignorálják a jelzésemet.
3. A fizetési kimutatásban szereplő kifejezések az elszámolásra, egy egyszerű alkalmazottnak nem egyértelműek és foghúzóval kell kiszedni belőlük,  hogy egyáltalán mit jelentenek
4. Ha sikerül “meggyőzni” a hr-bérszámfejtést, hogy hol maradtak el, kijelentik, hogy rendben, akkor majd a helyesbítést a következő(!) fizetéssel küldik, mert itt nincs hóközi kifizetés és pont.
5. Jár cafeteria, amire én a diákhitelt választottam. Elméletileg úgy működne, hogy az adott hónapban (amikor jár) elutalom előre,  bemutatom az utalást és visszaküldik következő fizetéssel. A szeptemberben kézhez kapott fizetésemből hiányzott 50.000 (!) körüli összeg,
így nem volt egy extra 20.000, hogy még a hitelre is elutaljam. Nyilván a hiányt hóköziben nem fizették ki, így a hitel egyáltalán nem került utalásra és közölték, hogy ezt a hónapot cafeteria ügyben akkor buktam is.
7. Ha a munkaidő 4.00kor kezdődik és neked 4.00kor már feladatod van az a reptér bármelyik pontján lehet (amire még oda kell érned, 5-10-15perc séta). Ennek ellenére elvárják, hogy a belépőkártyát ne húzzuk le a munkaidő előtt, sőt, ha lehúzzuk, mert nyilván beérünk munkába 15 perccel korában és ez a 15 perc kell is, hogy megnézzük mi a feladat és összeszedjük a “szükséges hozzávalókat”, akkor ez a 15 perc nincs is elszámolva.
8. Szabadságot sem kifizetni sem kiadni nem akarják idén, sem részben sem egészben (én személy szerint inkább pénzben fogadnám el), hogy majd ők január-februárban (kötelező jelleggel és nem opcionálisan) kiadják ezeket a napokat.
9. Október 15.-től az egész hónapban keresőképtelen voltam munkahelyi baleset miatt (amiről jegyzőkönyv készült), ennek ellenére egyszerű táppénzként számolták el és kevesebb óraszámban is. Ha jól tudom munkahelyi baleset esetén teljes fizetés jár a keresőképtelenség ideje alatt, tehát ha fél hónapot dolgoztam felet nem (túlóra nem volt) akkor egy alap teljes havi fizetést kellett volna kapjak-de nem ez történt. A 9. ponttal kapcsolatban emailt kaptam nemrég – nem ismerik el balesetnek.

Még hozzátenném, hogy reptér révén “éjjel-nappal” dolgozunk, 4-23/24ig bármikor beoszthatóak vagyunk, a poggyászfeladásnál és a beszállításnál mi felelünk a biztonságért, hogy csak az arra jogosultak utazzanak, stb.  Szinte mindenkinek 1 óra az út munkába, amihez nincsen semmi hozzájárulás.

Válasz: Az 1-es pontban írtak nem, míg a többi pont alatt részletezett kérdései munkajogi szempontból (is) aggályosnak tekinthetőek. Javaslom, hogy első körben a munkáltatóval (szakszervezet?) lenne célszerű az ellentéteket feloldani, amennyiben ez nem működik, akkor nincsen elzárva akár a peres jogérvényesítési úttól sem.