Kérdés: Online shopból vásároltam, előre kellett fizetni. Nem kaptam semmi visszaigazolást az utalásról és a 40 munkanapos szállítási határidő is letelt, de az árut nem kaptam meg. Elállási nyilatkozatot letöltöttem az oldalukról, de sehol nem szerepel rajta, hogy visszafizetik a termék árát. Csak a termék rendelési számát, a személyes adataimat, az eladó címét valamint a szerződés időpontját kell beírni. Tartok tőle, ha ezt kitöltöm, még arról is lemondok, hogy esetleg feljelentsem csalás miatt.

Válasz: Tisztelt Kérdező! Elállás esetén az eredeti állapotot kell visszaállítani, azaz áru is “vissza” és a pénz is “vissza” az eredeti helyére, így arról nem feltétlenül szükséges külön rendelkezni. Feljelentés: teljesen más jogi kategória, arról (annak a jogáról) nem tud és nem is lehetne lemondani, azt mindentől függetlenül, elévülési időn belül, bármikor megteheti. (Az mondjuk egy más kérdés, hogy a leírtak szerint rendelkezésre álló adatokban nem látszik, hogy szabálysértés vagy bűncselekmény történt volna, így a feljelentés nem feltétlen jó módszer ebben az esetben. Persze nem ismerem a teljes oksági hátterét az ügynek.)