Kérdés: Interneten, angliai cégtől vásároltam használt autót, lengyelországi telepükről Magyarországra leszállítást kérve. Minden rendben lévőnek tűnt (működő honlap, angol cégkeresőben megtaláltam a céget, stb.). E-mailek útján szerződést, számlát kaptam és átutaltam a vételárat a megadott lengyel fióktelep számlájára. A közölt időpontban nem érkezett meg az autó! Az e-mailben megadott szállítói telefonszám nem létezik, az angliai céges telefont soha nem veszik fel, azóta egyetlen e-mailre sem válaszoltak. Úgy vélem ez a cég (vagy a nevükben valaki?) csak a vételárat akarta kicsalni, valójában nem is volt autó eladási szándék. Mit tehetek most? Magyarországon a rendőrségnél feljelentést tehetek az angliai cég vagy ismeretlen tettes ellen, csalás gyanújával? A feljelentéstől függetlenül érdemes formálisan is visszakérnem a vételárat a cégtől  (E-mail útján)? Indíthatok egyéb közvetlen eljárást a követelésemmel kapcsolatosan (pl. fizetési meghagyás vagy hasonló) akár jogi segítség igénybevételével?

Válasz: Tisztelt Kérdező! A magyar Büntető Törvénykönyv (Btk.) területi és személyi hatálya alapján büntetendő az a cselekmény, amelyet magyar állampolgár sérelmére, nem magyar állampolgár által külföldön követnek el és az a magyar törvény szerint is büntetendő. Az Ön esetében ez fennáll, így a Legfőbb Ügyészségnél kell büntető feljelentést tenni csalás bűncselekménye miatt ismeretlen tettes ellen. A büntető eljárás megindításával tudja leghatékonyabban sértetti igényét rendezni. Az email-nek jogkövetkezménye nincsen. Az EU FMH viszont jó ötlet, akár párhuzamosan is a feljelentéssel.