Kérdés: Munkajog ügyben szeretném a segítségét kérni: Munkaviszonyomat a munkáltató 34 év munkaviszony után egyoldalúan felmondta, a közös megegyezést nem fogadtam el, és jogellenes felmondás miatt pert kívánok indítani a korábbi munkáltató ellen. A felmerülő probléma az, hogy mikor átadták a felmondást már nem engedtek hozzáférést a céges laptophoz, melyen privát levelezéseket is folytattam, ez nem volt tiltott tevékenység. Sajnos a privát leveleim törlésére így nem maradt lehetőségem, sok olyan bizalmas információ maradt az Outlookban, melyhez nem szeretném, ha más is hozzáférne. Van-e arra lehetőség, hogy ezeket a leveleket utólag én magam töröljem? Kérhetem-e ezt a korábbi munkáltatótól? Ha igen mi ennek a módja? Tudomásom szerint a magánlevelezéseknek én vagyok az adatkezelője, más korábbi kolléga ehhez nem férhet hozzá. Ennek ellentmond, hogy ennél a cégnél az a szokás, hogy a korábbi dolgozók levelezését felcsatolták/felcsatolják egy maradó kollégához.

Válasz: Tisztelt Kérdező! Mindenekelőtt az Önök között létrejött munkaszerződésben foglaltak az irányadóak. Egyebekben a Munka Törvénykönyvének és a GDPR rendeletnek a szabályai az irányadóak. A munkavállaló a munkáltató által a munkavégzéshez biztosított információtechnológiai vagy számítástechnikai eszközt, rendszert  – eltérő megállapodás hiányában – kizárólag a munkaviszony teljesítése érdekében használhatja. A munkáltató ellenőrzése során a munkaviszony teljesítéséhez használt számítástechnikai eszközön tárolt, a munkaviszonnyal összefüggő adatokba tekinthet be. Amennyiben jogsértést tapasztal lehetőség van bejelentést tenni a NAIH-nál.