Kérdés: Tanácsot szeretnék kérni Önöktől az alábbiakban: 6 éve napelemes rendszert telepítettünk, aminek során a kivitelező a szerződésben a napelemekre 10 év termékgaranciát és további teljesítménygaranciát vállalt. Az egyik napelem meghibásodott és kb. 67 százalékon üzemel. Ezzel mind a termék, mind a teljesítménygarancia sérül (írásos véleményük szerint egy bypass dióda hibája okozza a problémát, a teljesítményre 10 évig 90 százalékra vállaltak garanciát). Azonban arra hivatkoznak, hogy a gyártó közben csődbe ment és nem szeretnék cserélni a napelemet. A szerződésben nincs harmadik fél, csak a kivitelező és a megrendelő. Kérdésem az lenne, hogy jogos-e ilyen esetben a garanciális csere megtagadása?

Válasz: Tisztelt Kérdező! Jelen esetben először is fontos utánajárni, hogy a vállalkozás valóban jogutód nélkül szűnt-e meg, vagy jogutódlással ment végbe a megszűnés. Jogutódlással történő megszűnés esetén az átalakult vállalkozás jogutódja az átalakult vállalkozás átalakulás előtt keletkezett kötelezettségeiért felel, ez esetben Ön jogosult az igényei érvényesítése okán a jogutódhoz fordulni. Amennyiben azonban jogutód nélkül szűnt meg a vállalkozás, értelemszerűen nem lehet követelni a hibás termék cseréjét, ilyen esetben a kivitelező kötelessége a termék térítésmentes javítása, egyéb igényeket Ön csak abban az esetben támaszthat a kivitelezővel szemben, amennyiben nem lehetséges a termék javítása sem.