Kérdés: Egy építkezési vállalkozóval adódó konfliktusommal kapcsolatosan kérem a tanácsát. 2020. szeptemberében kerestem meg a vállalkozót azzal, hogy a házrészünkhöz tartozó előteret szeretném felújítani. Szeptember 19-én aláírtuk a papírokat 2020. október 30-i határidővel, 800.000 Ft előleggel, amit ki is fizettem. Hónapokon keresztül húzódó ígérgetés után 2021. május 29-én e-mailt írtam neki, amiben leírtam egy végső határidőt: 2021. június 15. Ha eddig nem fejezi be a munkát, akkor visszakérem az előleget. erre a válasza: rendben. 2021. június 7. Telefonáltam neki, azt mondta, hogy csütörtökön, pénteken vagy hétfőn tud kezdeni. Megegyeztünk a hétfői kezdésben. 2021. június 14., hétfő reggel 6:35. a vállalkozó SMS-t küldött, amiben leírja, hogy reméli nem értettük félre egymást, de majd csak egy hét múlva fog kezdeni. Nem tudom, hogy milyen módon járhatnék el, hogy legalább az előlegként kifizetett összeget visszakaphassam?
Válasz: Tisztelt Kérdező! Adott esetben, ha létrejött Önök között szerződés, akkor szerződésszegés történt a vállalkozó részéről. A Polgári Törvénykönyv értelmében szerződésszegés esetén a sérelmet szenvedett fél jogosult a szolgáltatás teljesítésének követelésére, valamint jogosult a szerződéstől elállni a kötelezett késedelme miatt. Az előleg visszajár Önnek a szerződésszegés esetén. Tehát a vállalkozó köteles megtéríteni a késedelemmel okozott kárt, ezt az igényt bírósági úton is lehet érvényesíteni, de 3 millió forintot nem meghaladó követelés esetén lehetőség van fizetési meghagyásos eljárás megindítására is.