Perbeli egyezség

Perbeli egyezség

A jogviták végleges eldöntése a bíróság feladata. Azonban a vitában álló feleknek nem feltétlenül kell a bíróság ítéletére bízniuk magukat. Lehetőségük van arra, hogy a perben bíróság előtt megegyezzenek.

A bíróság a per bármely szakaszában megkísérelheti, hogy a felek a jogvitát vagy a vitás kérdések egy részét egyezséggel rendezzék.

A bíróság – ha annak sikerére esély mutatkozik, különösen, ha a felek bármelyike kéri – tájékoztatja a feleket a közvetítői eljárás lényegéről, igénybevételének lehetőségéről, feltételeiről és ezzel összefüggésben a szünetelés szabályairól.
Ha a felek a közvetítői eljárás során megállapodást kötnek, azt a szünetelés időtartamán belül a bírósághoz egyezségként történő jóváhagyás végett benyújthatják.

Ha az egyezség megfelel a jogszabályoknak, a bíróság azt végzéssel jóváhagyja, ellenkező esetben a jóváhagyást megtagadja, és az eljárást folytatja.

Az egyezséget jóváhagyó vagy azt megtagadó végzés ellen külön fellebbezésnek van helye. A jóváhagyó végzés elleni fellebbezésnek az egyezség végrehajtására, a megtagadó végzés elleni fellebbezésnek pedig az eljárás folytatására nincs halasztó hatálya.

A bíróság által jóváhagyott egyezségnek ugyanaz a hatálya, mint az ítéletnek.

Sérelemdíj

Sérelemdíj

A sérelemdíj egy olyan jogintézmény, amely a személyiségi jogok hatékonyabb védelmét szolgálja.

Akit személyiségi jogában megsértenek, sérelemdíjat követelhet az őt ért nem vagyoni sérelemért.

A sérelemdíj fizetésére kötelezés feltételeire – különösen a sérelemdíjra köteles személy meghatározására és a kimentés módjára – a kártérítési felelősség szabályait kell alkalmazni, azzal, hogy a sérelemdíjra való jogosultsághoz a jogsértés tényén kívül további hátrány bekövetkeztének bizonyítása nem szükséges.

A sérelemdíj mértékét a bíróság az eset körülményeire – különösen a jogsértés súlyára, ismétlődő jellegére, a felróhatóság mértékére, a jogsértésnek a sértettre és környezetére gyakorolt hatására – tekintettel, egy összegben határozza meg.

A pénzben kifejezett összeg jellegét tekintve kárpótlás, elégtétel az elszenvedett nem vagyoni hátrányért. Ehhez képest mértékét nem az elvesztett vagyon, hanem a jogsértés súlya, ismétlődő jellege, a felróhatóság mértéke, a jogsértés hatása határozza meg.

Perbeli egyezség

A humanitárius intervenció

A humanitárius intervenció a legáltalánosabb értelemben azt jelenti, hogy egy vagy több állam, illetve nemzetközi szervezet egy másik állam területén annak beleegyezése nélkül fegyveres erőszakot alkalmaz egy ott élő közösség tagjai életnek vagy alapvető emberi jogainak védelmére.

A beavatkozó azért alkalmaz ilyen esetekben erőszakot, mert az érintett állam nem képes vagy nem akar védelmet nyújtani a fenyegetett közösségnek.

Az ENSZ Alapokmányának elfogadása óta azonban többször felmerült a kérdés, hogy az emberi életek vagy az alapvető emberi jogok védelme megelőzi-e az általános erőszaktilalmat.
A vita mai napig nem dőlt el, azonban a többségi álláspont szerint az erőszak kógens tilalma akkor sem szeghető meg, ha egy országban nagyszámú ember élete kerül veszélybe.

Az ENSZ fennállásának 60. évfordulóján tartott ünnepi csúcstalálkozó záródokumentuma megállapította, hogy az ENSZ által képviselt nemzetközi közösségnek úgynevezett védelmi felelőssége van, békés eszközökkel kell törekednie a konfliktusos helyzetek megoldására. Amennyiben ezek az eszközök elégtelennek bizonyulnának, úgy a Biztonsági Tanácsnak esetről-esetre kell döntenie a fegyveres beavatkozásról.

Jelenleg csak az ENSZ Biztonsági Tanácsa által engedélyezett humanitárius intervenció tekinthető jogszerűnek.

Perbeli egyezség

Zártörés

A zártörés az igazságszolgáltatás elleni bűncselekmények egyike. Kizárólag szándékosan elkövethető bűncselekmény.

Az elkövető tudatának ki kell terjednie arra, hogy a cselekmény tárgyát lefoglalták, zár alá vették, az információs rendszerben tárolt adatok megőrzésére, kötelezésről rendelkeztek, illetőleg a büntetőeljárás során adat hozzáférhetetlenné tételéről döntött a hatóság. Tehát az elkövetőnek az elkövetési tárgy eljárás alá vont jellegével kell tisztában lennie.

Az elkövetés tárgya a hatóság által lefoglalt dolog.

Az elkövetési magatartás a hatósági eljárás során elrendelt lefoglalásnál, zárlatnál vagy zár alá vételnél alkalmazott pecsét eltávolítása vagy megsértése. A pecsét alapvetően igazolja a zár alá vétel megtörténtét.

A pecsét eltávolítása a zár alá vétel külső jelének megnyilvánulását szünteti meg, megsértése pedig azt jelenti, hogy nincs biztosítva a hatósági intézkedés, azaz a lefoglalt dolgok hozzáférhetetlensége.

Perbeli egyezség

A pénzbüntetés

A pénzbüntetés kiszabásánál, a bűncselekmény tárgyi súlyára tekintettel meg kell állapítani a pénzbüntetés napi tételeinek számát, valamint az egynapi tételnek megfelelő összeget. Ez utóbbi megállapítása során figyelemmel kell lenni az elkövető vagyoni, jövedelmi, személyi viszonyaira és életvitelére.

A pénzbüntetés legkisebb mértéke harminc, legnagyobb mértéke ötszáznegyven napi tétel. Egynapi tétel összegét legalább ezer, legfeljebb ötszázezer forintban kell meghatározni.

Tekintettel az elkövető vagyoni, jövedelmi viszonyaira, a bíróság az elkövető számára részletfizetést engedélyezhet.

A pénzbüntetést vagy annak meg nem fizetett részét a bíróság szabadságvesztésre változtatja át, ha az elítélt a pénzbüntetést nem fizeti meg, vagy részletfizetés esetén az egyhavi részlet megfizetését elmulasztja.

Pénzbüntetés kiszabásának kötelező esetéről abban az esetben beszélhetünk, amikor az elkövető a bűncselekményt haszonszerzés céljából követte el és emiatt őt határozott ideig tartó szabadságvesztésre ítélik, továbbá megfelelő jövedelemmel vagy vagyonnal rendelkezik.

Perbeli egyezség

Piramisjáték szervezése

Piramisjátékról beszélünk abban az esetben, ha a játékra előre meghatározott játékszabályok alapján, kockázati tényezőt tartalmazva, a résztvevők által befizetett pénz gyűjtésével és elosztásával kerül sor.

A játék lényege, hogy a nyereség nagy valószínűséggel meghaladja a befektetést.

Kiemelendő, hogy az úgynevezett Multi Level Marketing nem minősül bűncselekménynek. Ez esetben az üzletkötők beszervezése ugyan piramisszerű, de nincs pénzfizetés, általában jutaléki rendszer alapján az általuk realizált forgalomból kapnak sikerdíjat az őket beszervezők.
Rendszerét tekintve egy független termékforgalmazókból álló hálózat, mely a terméket vagy szolgáltatást közvetlenül a fogyasztóhoz juttatja el.

A büntethetőséget tekintve a játék szervezőjeként kizárólag a játék kitalálói, indítói, fenntartói büntetendők.