Holtnak nyilvánítás

Holtnak nyilvánítás

Az ember halálával megszűnik a jogképessége (jogalanyisága).

A halál pontos időpontjának megállapítása főszabály szerint orvos szakértői kérdés, ami halottvizsgálat alapján lehetséges, amely kiterjed minden olyan körülményre, amely a halál bekövetkeztének a tényét, módját, okait tárja fel.

Eltűnt személy esetében nincs mód a körülmények vizsgálatára, így 5 év elteltét követően a bíróságtól kérhető a holtnak nyilvánítás. A bíróság kérelemre holtnak nyilvánítja az eltűnt személyt, ha eltűnésétől 5 év eltelt anélkül, hogy életben létére utaló bármilyen adat ismert volna.

Ki kérelmezheti?
a) az eltűnt személy közeli hozzátartozója
b) az ügyész
c) a gyámhatóság
d) az, akinek az eltűnt holtnak nyilvánítása jogi érdekét érinti.

A bíróság a halál időpontját a körülmények mérlegelése alapján határozza meg, azonban, ha a körülmények mérlegelése nem vezet eredményre, a halál időpontja az eltűnést követő hónap 15. napja.

Abban az esetben, ha a holtnak nyilvánított előkerül, a bíróság holtnak nyilvánító határozata hatálytalan lesz, és a bírósági határozat alapján beállott jogkövetkezmények pedig semmisek.

Nők 40 éves kedvezményes nyugdíja

Nők 40 éves kedvezményes nyugdíja

A nők kedvezményes nyugdíjának három alapfeltétele van, amelyek közül mindegyiknek teljesülnie kell:

(1) legalább 40 évi (keresőtevékenységgel és gyermekneveléssel) szerzett jogosultsági idő szerzése, amelyből
(2) alapesetben legalább 32 évi szolgálati időt kell keresőtevékenységgel (munkával) szerezni, végül
(3) azon a napon, amelytől kezdődően az öregségi teljes nyugdíjat megállapítják az érintett hölgy számára, biztosítással járó jogviszonyban nem állhat (azaz lényegében az ezt a napot megelőző napra meg kell szűnnie a munkavégzésre irányuló összes jogviszonyának).

Ha a hölgy egyéni vagy társas vállalkozó, a vállalkozását – és a vállalkozói jogviszonyát – nem kell megszüntetnie, mert a törvény erejénél fogva kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozó lesz a nyugdíjfolyósítás kezdő napjával.

A jogosultság elbírálása tekintetében tudnunk kell, hogy szolgálati időt csak akkor szerzünk, ha TB-biztosítási jogviszonyban álltunk és az e jogviszony révén szerzett keresetünkre, jövedelmünkre vagy ellátásunkra előírt mindenkori nyugdíjjárulékot levonták tőlünk vagy ez alól jogszabály mentességet biztosított.

Alapítvány

Alapítvány

Az alapítvány olyan jogi személy, melyet alapítója hoz létre a létesítő okiratban foglaltak szerint, az abban megfogalmazott tartós cél megvalósítása céljából.

Tevékenységi köre korlátozott, nem alapítható gazdasági tevékenység folytatására, azonban az alapítványi cél megvalósításával közvetlenül összefüggő gazdasági tevékenység végzésére jogosult.

Alapítvány nem csatlakozhat másik alapítványhoz és nem lehet más jogalany korlátlanul felelős tagja.

Lehetőség van arra is, hogy több személy együttesen hozzon létre alapítványt, ebben az esetben az alapítói jogokat az alapítók együttesen gyakorolják.

Holtnak nyilvánítás

Végrehajtási eljárás

A végrehajtás szakaszai tekintetében első helyen áll a végrehajtás elrendelése. Ekkor kibocsájtják a végrehajtó okiratot és a bíróság dönt arról, hogy van-e helye a végrehajtásnak, életbe léphet-e az állami kényszer.

A következő szakasz a végrehajtás foganatosítása. Amennyiben pénzkövetelést érvényesítenek végrehajtással – az adós pénzforgalmi szolgáltatónál kezelt vagyonát, munkabérét, egyéb járandóságát, majd ingóságait, végül ingatlanát vonják végrehajtás alá. Ezeket a vagyontárgyakat először lefoglalják, majd – ha szükséges – értékesítik.

Értékesítésre csak az ingóságok és ingatlanok tekintetében kerülhet sor. A lefoglalt vagyontárgyak értékét – a végrehajtás költségeinek levonását követően – a fennálló követelés erejéig a jogosult részére fizetik meg.

A végrehajtás foganatosításának szakaszában a legtöbb feladata a bírósági végrehajtóknak van.

Alapítvány

A közhatalom-gyakorló természetes személyek alapjogi helyzete

Az olyan természetes személyek alapjogi jogalanyiságának megítélése, akik közhatalmat is gyakorolnak (pl. rendőr, bíró), esethez kötött vizsgálatot tesz szükségessé.

Alapjogi jogképességük ugyanis szituatív: az, hogy a közhatalomgyakorló természetes személyek mennyiben élvezhetik az alapjogok védelmét, attól függ, hogy helyzetük, magatartásuk, amelynek alapjogi védelmét igénylik, emberi mivoltukhoz vagy közhatalom-gyakorlásukhoz kötődik-e.

Mivel az alapjogok funkciója a közhatalmi cselekvés korlátok közé szorítása, a közhatalom gyakorlása nem részesülhet alapjogi védelemben, e minőségével kapcsolatban a közhatalom képviselője sem hivatkozhat alapjogokra.

A közhatalmat gyakorló, a közhatalom képviseletében eljáró természetes személyeket ebben a minőségükben alapjogok nem illetik meg, közhatalom-gyakorlásukkal kapcsolatban alapjogi védelmet nem kaphatnak. Míg ugyanezek a természetes személyek magánemberként másokhoz hasonlóan alanyai az alapjogoknak.

Olyan közhatalomgyakorló természetes személyek esetében, akik egyúttal politikai közszereplők is (pl. polgármester), ugyanakkor tekintetbe kell venni, hogy más magánszemélyekhez képest bizonyos alapjogaik nagyobb korlátozást kötelesek elviselni.

Alapítvány

A humanitárius jog által biztosított védelem

A nemzetközi humanitárius jogot akkor kell alkalmazni, ha államok között, bármilyen oknál fogva fegyveres összeütközés tör ki.

A nemzetközi humanitárius jog az egyes személyeket megillető védelem mértékének megállapításához két fő személyi kategóriát határoz meg.

Az egyik az úgynevezett kombattánsok – a magyar terminológiában harcolók – köre. Ők jogosultak a nemzetközi jog alapján az ellenségeskedésben való közvetlen részvételre, a nemzeti belső jogrendszerek alapján pedig erre általában kötelesek is.

Elsősorban a nemzetközi jog szabályai határozzák meg, hogy kik tartoznak e személyi kategóriába, ide sorolhatók példának okán az állam katonái.

Vannak olyan személyek is, akik részt vesznek ugyan az ellenségeskedésekben, de esetükben maga a humanitárius jog zárja ki a kombattáns státuszt. Ilyenek a kémek és a zsoldosok, akiknek tevékenységét az államok nem ismerik el legitim harctéri cselekményekként.

A kombattáns elfogása esetén hadifogoly-státusra jogosult. Ez azzal jár, hogy kizárja a jogszerű harctéri cselekményért való büntethetőséget, másrészt pedig korlátok közé szorítja a fogva tartást is.